poniedziałek, 1 czerwca 2015

Czy jedzenie wpływa na zmęczenie?

 
 
Żywność służy nam do tego, aby dostarczać organizmowi energii. Czasami jednak przez takie, a nie inne połączenie potraw osiągamy efekt wręcz odwrotny.
 
 
BANANY
W bananach występuje aminokwas o nazwie tryptofan, z którego w mózgu powstaje serotonina, produkowany przez organizm hormon szczęścia. Jeżeli zjemy ich jednak za dużo, wtedy błogie uczucie odprężenia zmienia się w zmęczenie.
Rada: Jeden, dwa banany szybko dostarczają energii, są lekko strawne i wprawiają w dobry nastrój. Kto zje ich więcej, może poczuć się senny. Duże ilości tryptofanu znajdują się również w daktylach, figach, orzechach nerkowca i w orzechach ziemnych.
 
 
MĄKA
Mąka, która znajduje się w makaronie czy białym pieczywie, takim jak bułki, chleb albo croissanty, powoduje, że poziom cukru we krwi w krótkim czasie szybko wzrasta. Zmusza to trzustkę do wydzielania dużych ilości insuliny. W wyniku tego cukier ponownie gwałtownie spada, a my czujemy się ociężali i zmęczeni.
Rada: Produkty pełnoziarniste ulegają przemianie materii wolnej, poziom cukru we krwi nie podlega wtedy tak gwałtownym skokom. Dzięki temu nie tylko pozostajemy rozbudzeni i łatwiej nam zachować szczupłą sylwetkę, ale również dłużej nie odczuwamy głodu.
Ważne: Produkty pełnoziarniste nie powinniśmy łączyć z cukrem. Spożywanie sporej ilości błonnika w połączeniu z cukrem rafinowanym, orzechami, wędliną albo mięsem, powoduje, że na ich strawienie potrzeba dużo energii, co powoduje, że jesteśmy zmęczeni.
 
 
BIAŁKA
Białka uczestniczą w wielu procesach w organizmie i odpowiedzialne są między innymi za silny układ odpornościowy. Gdy ich magazyny są puste, system obronny podpina się do mięśni. Czujemy się wtedy ociężali i pozbawieni sił.
Rada: Dzienne spożycie protein wynosi 0,8g na kilogram masy ciała. Dobrym źródłem białka są orzechy, ryby, białe mięso, twaróg oraz mleko
 
KAWA
Kofeina powoduje wzmożone wydzielanie adrenaliny, dzięki czemu czujemy się pobudzeni. Jednak gdy tylko przestaje działać, sięgamy po drugą filiżankę. Problem w tym, że magazyny adrenaliny są puste, więc musi ona zostać na nowo wyprodukowana, co jest męczące dla organizmu.
Rada: Dla kawy można znaleźć alternatywę - żucie gumy miętowej przez 15 min, pobudza krążenie krwi w mózgu.

WODA
Woda odgrywa ważną rolę we wszystkich procesach zachodzących w naszym organizmie. Gdy przyjmujemy mniej płynów, niż wydalamy, wiele komórek naszego ciała nie jest w stanie spełniać swoich funkcji. Krew gęstnieje, płynie wolniej, jej ciśnienie spada-do mózgu dociera za mało tlenu. Konsekwencją jest zmęczenie.
 
 
SKWASZONY ORGANIZM
Zawierające siarkę aminokwasy występujące w mięsie, rybach i produktach zbożowych zmieniają pH organizmu. Jeśli kwasy przeważają, przemiana materii i praca wielu narządów zostaje zaburzona, a my czujemy się zmęczeni.
Rada: Do każdego posiłku włącz owoce i warzywa. Są one zasadowe i neutralizują kwasy, które dostają się do organizmu poprzez produkty mięsne, mleczne i zbożowe.
 
ILOŚĆ POSIŁKÓW
Mało wartościowych posiłków i długie przerwy między nimi powodują, że organizm mus radzić sobie ze znacznymi skokami poziomu cukru. Jeśli nie może tego skompensować, konsekwencją są zmęczenie i brak energii.
Rada: Spróbuj spożywać trzy posiłki dziennie, a jeśli po między nimi poczujesz głód sięgnij po zdrowe przekąski.
 
DIETA
Kto jest za mało, zmusza swój organizm do uruchomienia programu awaryjnego. Skutkuje to tym, że energia fizyczna i umysłowa zostaje radykalnie zredukowane. Konsekwencją jest zmęczenie, rozdrażnienie oraz osłabiona koncentracja.
Rada: Zdrowe odchudzanie nie ma nic wspólnego z głodowaniem. Lepiej wzbogacić dietę o produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa oraz wypijając no najmniej 1,5 litra płynów dziennie.
 
Źródło: Na podstawie artykułu w magazynie "Świat Wiedzy" 5/2015

0 komentarze:

NOWOŚĆ

NOWOŚĆ
Na zamówienie

Videoprzepis

Zaglądam na...

Top Blogi